Povezite se

Lifestyle

Zašto su prijatelji toliko važni?

Objavljeno

-

Jeste li znali da Vaš društveni život može utjecati i na Vaše zdravlje? Prema nekim stručnjacima, druženje s prijateljima čini nas sretnijima, prijatelji nam podižu samopouzdanje, smanjuju stres i održavaju pozitivan pogled na život. Posebice kod adolescenata.

Svi se sjećamo svog prvog prijatelja iz djetinjstva, one osobe koju smo jedva čekali ugledati na školskim hodnicima i avantura koje smo s njim prošli. Djeci je prijateljstvo vrlo važan dio odrastanja.

– Utjecaj okoline daje nam ono što nas osim naše genetske predispozicije da se razvijemo u nešto vodi u tom željenom pravcu. Mi vidimo danas da razvojem tehnologije i razvojem društva sve manje djeca komuniciraju licem u lice, sve više putem medija, ističe spec. psihijatrije Domagoj Štimac.

Osobine poput društvenosti, altruizma i samopouzdanja, sve se pozitivno povezuju i razvijaju kroz prijateljstva.

– Ako nemamo taj utjecaj što vidimo jer sve više djeca igraju igrice u kojima nemamo emocionalnog, nego uglavnom koristimo racionalni dio mozga. Onda je pritisak na razvoj racionalnog dijela mozga puno veći tako da nerjetko mi koji se bavimo terapijom djece i adolescenata vidimo veliki disbalans između emocionalnog razvoja koji nekako kaska, i intelektualnog razvoja.

Istraživanja su pokazala da prijateljstva pomažu djeci u učenju o sebi samom i razvijanju vlastitog identiteta, a kako odrastaju također im oni pomažu u smanjenju stresa i nošenju s izazovnim iskustvima odrastanja, pogotovo u adolescenciji.

– Danas to je teže nego prije 50 godina kad su bile velike zajednice, djed, baka, tetak, tetka, sa svom svojom djecom i svi smo se igrali negdje na dvorištu s desetak djece oko nas različitih generacija i mi smo naprosto emocionalno bili pritisnuti da se prilagodimo različitim načinima ponašanja, ne samo vršnjaka, nego i djece koja su starija i one koja su nešto malo mlađa od nas.

Prijateljstvo se mijenja kroz odrastanje, nije ista razina odnosa koju ostvare djeca u vrtiću, u školi, pa kasnije na fakultetu i u odraslom životu. No nepobitno je da su nam prijateljstva potrebna.

Kad bih se malo našalio, svi mi ljudi smo zapravo narkomani dobrih osjećaja i želimo naći druge ljude s kojima ćemo to razmjenjivati, ajmo reći dilere dobrih osjećaja. I sad, kakav diler je dobar? Onaj koji ima dobru robu, onaj koji zaista zna dati kompliment i iskrenu povratnu informaciju i razmjenjivati to. 

Prijatelji postanu osobe s kojima možemo graditi povjerenje i međusobno poštovanje, te kroz taj odnos rasti. Međutim, nisu svi odnosi takvi i ponekad oni koji nam se čine prijatelji zapravo od nas puno više uzimaju nego što daju zauzvrat.

– To je ono što se zove emocionalni vampirizam. Što je to zapravo, neki ljudi su hodajuće kante za smeće, skupljaju neke negativne emocije i imaju potrebu naći druge ljude s kantom za smeće i natjecati se tko ima više smeća. To možemo svakodnevno čuti kad netko kaže dogodilo mi se to i to strašno u životu, a druga osoba kaže nije to ništa što se tek meni dogodilo.

Prijateljstvo je danas sve rjeđe i zato sve vrijednije. Rašireni su instant odnosi zbog kojih se ljudi zapravo osjećaju usamljeno i zbog kojih pati njihovo psihičko zdravlje.

– Međuljudski odnosi su temelj, to je i obitelj, šira obitelj, ali i prijatelji koji su stup oslonac, noseći stup zaista mentalnog zdravlja jer što će ti sve ako nemaš s kim podijeliti, ako ne možeš razviti najbitniju stvar, a to je bliskost. 

Zato, mobitel u ruke i dogovorite druženje s prijateljima koje odgađate već tjednima – jer prijateljstvo je snažan alat za očuvanje psihičkog zdravlja.

Nastavi pregledavati
Reklame

Lifestyle

Harry i Meghan gube kraljevske titule i više ne predstavljaju kraljicu

Published

on

Dodao

EPA/TOBY MELVILLE

Princ Harry i njegova supruga Meghan više neće dobivati javni novac za kraljevske dužnosti, neće koristiti svoje titule Kraljevsko Visočanstvo te više neće formalno predstavljati britansku kraljicu, objavila je u subotu Buckinghamska palača.

“Harry, Meghan i Archie (njihov novorođeni sin) uvijek će biti jako voljeni članovi moje obitelji”, navodi se u izjavi kraljice Elizabete.

“Shvaćam izazove koje su doživjeli zbog velike pozornosti javnosti u zadnje dvije godine i podržavam njihovu želju da žive neovisnije.”

Kraljica dodaje da je “posebno ponosna” kako je Meghan postala dijelom obitelji.

“Moja cijela obitelj nada se da će im današnji dogovor omogućiti da započnu graditi sretan i miran novi život.”

Harry (35) i njegova američka supruga, bivša glumica Meghan (38), izazvali su ovaj mjesec krizu u kraljevskoj obitelji objavivši da žele smanjiti svoje kraljevske dužnosti i provoditi više vremena u Sjevernoj Americi, te biti financijski neovisni.

Kraljica i njezina obitelj zadnjih su dana dogovarali s državnim dužnosnicima kako će se to provesti u praksi.

Palača je objavila da Harry i Meghan više neće dobivati javni novac za kraljevske dužnosti te da će vratiti novac koji su potrošili na obnovu svoje kuće u Windsoru. Riječ je o 2,4 milijuna funti.

Promjene stupaju na snagu na proljeće ove godine, objavila je palača koja nije htjela komentirati sigurnosne aranžmane dogovorene za Harryja i Meghan.

(Hina)

Ucitavanje vijesti

Lifestyle

Ova žena ima 55. godina, ali tijelo 20-godišnjakinje. Znate li o kome je riječ ?

Published

on

Screnshot
Nakon što je nakon ljeta odrezala dugu kosua Monica Belluci i dalje ne prestaje krasiti naslovnice modnih časopisa.

Ova senzualna ljepotica koja odigrala brojne filmske uloge, krajem rujna napunila je 55 godina, ali i dalje izgleda nepromijenjeno. Jednom riječju – neodoljivo.

Njezina figura ista je kao kad je bila dvadesetogodišnjakinja, a topli senzualni osmjeh i zagonetan pogled šalju još uvijek istu poruku – zavedi me.

Monica je bila inspiracija i zaštitno lice čuvenog talijanskog branda Dolce&Gabbana, a pozivi na česta snimanja dokaz su kako njezina zrela ljepota osvaja s razinom više.

Jedna od najljepših žena svijeta trenutačno je u vezi s francuskim modelom Nicolasom Levevrom, koji je mlađi od nje punih 18 godina. Do 2013. godine bila je u 15-godišnjem braku s glumcem Vincentom Casselom, a nakon prekida dugo je samovala.

Mediji su je tek prije devet mjeseci prvi put vidjeli u društvu novog muškarca i to na pariškom Fashion weeku, gdje je došla u društvu Nicolasa.




Ucitavanje vijesti

Lifestyle

Božično debljanje, tri kile dobijemo tijekom blagdana

Published

on

Tijekom blagdana ljudi dobiju i tri kile, a za skidanje jedne potrebna su dva tjedna. Među najvećim kalorijskim bombama su francuska salata, odojak, pašticada s njokima te patka.

Dnevne potrebe odraslog čovjeka su oko 2.000 kalorija na dan. No tijekom blagdana pojedinci će unijeti i više od 7.000 kalorija. Tijelo će taj višak spremiti u obliku masnih naslaga. Pogrešno se misli kako su sve te kalorije samo u hrani, ističe dr. sc. Jasenka Gajdoš Kljusurić, profesorica sa zagrebačkog Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta te navodi kako pića također sadrže brojne kalorije, samo što ih ne doživljavamo na isti način kao hranu pa stoga zanemarujemo njihovu kalorijsku vrijednost, prenosi N1.

“Ako smo za ručak pojeli pečenicu i dvije velike žlice francuske salate, pivo od 0,5 litre te aperitiv od 0,3 dcl, unijeli ste 880 kalorija. Uz pola porcije purice s mlincima, komad makovnjače i tri domaća kolača, to je 2.100 kalorija, a nakon toga ste popili 2 dcl vina te pojeli komad makovnjače i pet krancla, dobili ste još 986 kalorija. Ponovite sve to za večeru, i unos kalorija je znatno iznad naših potreba te je porast tjelesna mase siguran”, nastavila je ona.

Kalorije u omiljenim delicijama po jednom serviranju:

1. Sarma s pireom – 302,1 kcal. Kalorijsku vrijednost možete smanjiti zamjenom miješanog mesa purećim ili pilećim, ili dio krumpira zamijenite pireom od cvjetače. Postoje i vegetarijanske sarme sa seitanom.

2. Odojak s francuskom salatom – 846 kcal. Kalorijsku vrijednost možete smanjiti zamjenom vrhnja ili majoneze u salati jogurtom i light varijantama tih dodataka.

3. Pečena janjetina i povrće s krumpirom – 236 kcal. Ako izbacite krumpir i dodate više povrća ili krumpir zamijenite celerom, dobit ćete manju kalorijsku vrijednost.

4. Pašticada s njokima – 665,3 kcal. Umjesto njoka možete koristiti kuhano povrće kako biste smanjili kalorijsku vrijednost.

5. Bakalar – 336,5 kcal. Bakar sam po sebi nije kalorična namirnica i u 100 grama sadrži 100 kalorija, no vrijednost povećava ulje koje se koristi prilikom pripreme. Za laganiju verziju stoga smanjite količinu ulja.

6. Pečena purica s mlincima – 394,6 kcal. Pureće meso nije osobito kalorično pa tako u 100 grama pečenih prsa sadrži 147 kalorija. No tajna sočnih i ukusnih mlinaca je u masnoći u koju se uvaljaju nakon pečenja mesa, a to je i razlog visoke kalorijske vrijednosti ovog jela. Pokušajte smanjiti masnoću.
7. Pohani šaran i pire krumpir – 626,2 kcal. Pohane namirnice tijekom pripreme upiju mnogo ulja, pa tako i šaran koji u 100 grama ima 127 kalorija pohanjem dobiva veću kalorijsku vrijednost.

8. Pečena patka s krpicama i zeljem – 798,3 kcal. I kod ovog jela su problem dodane masnoće kod pripreme jela, pa se na visokih 417 kalorija pečenog pačjeg mesa nadovezuju jednako kalorijski visoki prilozi. Umjesto toga možete kombinirati povrće kao prilog.

9. Pečeno pile s krumpirom i žlicom francuske salate – 454.5 kcal. Niskokalorična piletina u ovom jelu ima višu vrijednost zbog masnoća te visokokaloričnih priloga. Broj kalorija možete smanjiti ako francusku salatu pripremate u light varijanti, a meso pečete s manje masnoća, pišu 24sata.

10. Pečena teletina s krumpirom – 448 kcal. Ovisno o dijelu teletine, možete birati manje masno meso kako biste smanjili kalorijsku vrijednost, a umjesto pečenog krumpira kao prilog servirati kuhano povrće.

Kalorije u omiljenim pićima:

Rakija – 55.5 kcal u serviranju od 0,03 litre.

Pivo – 225 kcal u serviranju od pola litre.

Vino – 136 kcal u serviranju od dva decilitra.

Kuhano vino – 214 kcal u dva decilitra.

Gazirani sok – 132 kcal u dva decilitra.

Šampanjac – 105 kcal u 2,5 decilitra.

Kalorijska vrijednost deserta po komadu:

Makovnjača – 206,1 kcal

Mađarica – 141,2 kcal

Orahnjača – 214,8 kcal

Krancli – 97,8 kcal

Domaći kolači – 142,1 kcal

Čupavci – 157,1 kcal

Fritula bez dodataka – 27,5 kcal

Kako si pomoći?

“Valja u svakodnevicu uključiti tjelesnu aktivnost jer se na taj način povećava energetska potreba koja je suprotstavljena povećanom unosu. Igrajte se, šećite, smijte se jer su istraživanja pokazala kako se troši 1,3 kcal po minuti smijeha. Između obroka pojedite voće ili povrće koje će biti bogato vlaknima i tako stvoriti osjećaj sitosti”, savjetuje prof. Gajdoš Kljusurić navodeći kako je blagdanska hrana siromašna vlaknima kojih bi na dan trebali unijeti najmanje 30 grama.

“Tijekom blagdana ne preskačite doručak jer će to pojačati želju za hranom pa će sljedeći unos hrane u energiji biti veći nego što je kalorijska vrijednost doručka. Pijte vodu jer će se blaga dehidracija (žeđ) očitovati kao lažni osjećaj gladi, a konzumiranje vode između unosa kaloričnih obroka i/ili alkoholnih pića može smanjiti količinu njihovog konzumiranja”, dodala je ona.

Savjetuje i da u pripremi jela koristite zamjene koje će smanjiti kalorijsku vrijednost hrane, pa se tako u francusku salatu umjesto vrhnja dijelom može dodati jogurt, umjesto krumpir pirea može se napraviti pire od cvjetače, umjesto pomfrita u pećnici ispeći pomfrit od batata ili celera.

Kako definirati tzv. prave vrijednosti serviranja bez vage?

Nutricionisti ističu kako za pojedine namirnice ne trebate vagu da biste pripremili odgovarajuću količinu hrane, već vam je za to dovoljna ruka.

Veličina dlana – serviranje komada mesa, ribe, jaja (odreska od graha i sl.)
Veličina stisnute šake – serviranje priloga na bazi povrća
Koliko stane u šaku – serviranje priloga kao što je tijesto, krumpir
Veličina palca – serviranje dodataka (npr. vrhnje, majoneza, kečap, senf i sl.)
Koliko vremena treba za skidanje nakupljenog viška kilograma?

Ako ćete poslije blagdana odlučiti smršavjeti, ne zaboravite kako se za gubitak jednog kilograma tjelesne masti mora smanjiti unos energije hranom za oko 7000 kcal, te ako su naše dnevne potrebe 2000 kcal. Ako dakle, svakog dana smanjimo unos za 500 kcal, trebati će nam 7 dana za gubitak pola kilograma mase masti, tj. 14 dana za gubitak jednog kilograma, zaključila je prof. Gajdoš Kljusurić.

Nacionalno/N1.

Ucitavanje vijesti

Najčitanije