Izvor: Nacionalno/Dražen Prša

Sustav naplate cestarine na autocestama u Hrvatskoj trebao bi biti implementiran 2020. godine. O njemu se u javnosti raspravlja godinama, a sve se svodi na zagovornike i protivnike uvođenja vinjeta.

Temelj je rasprave – treba li cestarinu naplaćivati po prijeđenom kilometru, kako se to čini sada, ili po vremenskom modelu. Zagovornici naplate po vremenskom modelu predlažu uvođenje vinjeta kakve imaju Slovenija, Češka i Austrija te tvrde kako je to jednostavniji i jeftiniji izbor. Protivnici vinjeta naglašavaju da je takva naplata za vozače nepoštena jer, primjerice, kupnjom sedmodnevne vinjete da biste prošli od Zagreba do Jastrebarskog i natrag plaćate jednak iznos kao osoba koja se sedam dana vozi na relaciji Zagreb – Split – Zagreb. Osim toga, sustav vinjeta znatno smanjuje prihode upravitelja autocesta.

Prema dostupnim informacijama koje donosi Jutarnji list, plan je uvesti neki od elektroničkih sustava naplate koji se kolokvijalno naziva “elektronička vinjeta”. U toj varijanti dva su moguća sustava naplate – ENC uređaj ili registracija vozila i naplata uz pomoć videonadzora. Oba sustava omogućuju naplatu cestarine po prijeđenoj udaljenosti. Neovisno o tome koji bi se model prihvatio, naplatne kućice više ne bi bile u upotrebi, već bi naplatu rješavali uređaji postavljeni na ulazima i izlazima s autocesta koji bi registrirali vozila.

U slučaju odabira ENC-a, svi bi vozači morali imati uređaj u automobilu koji bi registrirao ulazak na autocestu.

Drugi model naplate je uz pomoć kamera koje snimaju registracije vozila pri ulasku na autocestu. Vozila se na pristupnoj točki registriraju i identificiraju uz pomoć lasera, a kamere snimaju prednju i stražnju registraciju na vozilu. Potom slijedi njena identifikacija i korisnik na kraju dobiva svoj račun za cestarinu. Taj se sustav već primjenjuje u više europskih država. Tada vlasnik automobila ne mora imati nikakav dodatni uređaj u automobilu.

Odabrano rješenje koje će utvrditi studija za naplatu cestarine neće se odnositi samo na autocestovnu mrežu HAC-a i ARZ-a, već će se primjenjivati i na mrežu autocesta kojom upravljaju koncesionari.