Povezite se

Gospodarstvo

Svi koji rade s državom morat će od 1. srpnja imati eRačun

Objavljeno

-

Početkom srpnja počinje puna primjena eRačuna u javnoj nabavi, što bi javnim naručiteljima i njihovim dobavljačima moglo donijeti uštede koje se procjenjuju na više od dvije milijarde kuna godišnje.

“Uspostavom cjelovitog procesa elektroničke javne nabave, očekujemo ostvarenje ušteda od 6 do 13 posto. S obzirom na volumen ukupne javne nabave, koja iznosi od 44 milijarde kuna, procjenjujemo uštedu na više od dvije milijarde kuna, prvenstveno u aspektu male nabave, koja u ukupnom volumenu ima udio od gotovo 23 posto”, procjena je koju je iznio ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat još krajem prošle godine kada je predstavljao prijedlog zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi.

Taj je zakon Hrvatski sabor usvojio početkom listopada prošle godine, njegova je djelomična primjena počela 1. prosinca 2018. godine, a puna primjena počinje 1. srpnja 2019. godine.

Naime, Zakonom je od početka prosinca prošle godine najprije uvedena obveza zaprimanja e-računa u postupcima javne nabave, a od početka srpnja obvezno je i izdavanje elektroničkih računa po sklopljenim ugovorima o javnoj nabavi. Tako obveznici javne nabave više ne smiju primati, a njihovi im dobavljači izabrani u tom postupku više ne smiju izdavati račune na papiru već svi računi u postupku javne nabave moraju biti elektronički računi.

Obveza eRačuna odnosi se na cjelokupnu javnu nabavu, što znači na postupaka velike vrijednosti, ali i tzv. nabavu male vrijednosti odnosno nabava roba i usluga vrijednosti ispod 200.000 tisuća kuna te nabava radova vrijednosti ispod 500.000 kuna, kao i na jednostavnu ili bagatelnu nabavu putem narudžbenica.

Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi jasno je propisao da se on odnosi na javne, sektorske i druge naručitelje kao obveznike javne nabave, izdavatelje elektroničkih računa u postupcima javne nabave te informacijske posrednike koji pružaju usluge razmjene elektroničkih računa i pratećih isprava u postupcima javne nabave.

Predlagači zakona više su puta ponavljali kako stopostotno zaprimanje i izdavanje eRačuna u postupcima javne nabave donosi uštede naručiteljima i njihovim dobavljačima. Tako bi troškovi obrade eRačuna trebali biti znatno manji u odnosu na tradicionalne papirnate račune, jer se primjerice više nema ispisa i kuvertiranja računa, uklanja se trošak poštarine, a uz to uštede donosi i digitalizacija poslovnog procesa, primjerice račun se isporučuje u puno kraćem vremenu, kraći su rokovi njihove obrade, ubrzano je plaćanje, eRačun se pohranjuje u sigurnu i kontroliranu elektroničku arhivu, itd.

No, uz to će omogućiti i transparentnost fiskalnog učinka u javnoj nabavi, jer je eRačun dostupan 24 sata dnevno za pregledavanje, a omogućava se i porezni nadzor te bilo koja revizija financijskog poslovanja u realnom vremenu.

Elektronički račun ili eRačun je račun koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku, a koji omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu.

Po sadržaju eRačun je istovjetan papirnatom računu i sadrži sve obvezne stavke propisane važećim zakonskim propisima.

Svi računi razmijenjeni u javnoj nabavi moraju biti poslani i zaprimljeni putem nacionalne centralne platforme za razmjenu eRačuna, dakle ne e-poštom ili na neki drugi način.

Svi sudionici u procesu razmjene eRačuna moraju komunicirati isključivo prema jednoj pristupnoj točki (Centralnoj platformi) i pritom se moraju registrirati u sustav kako bi ih sustav mogao prepoznati.

Ulogu Centralne platforme obavlja Financijska agnecija (Fina) i njome se moraju koristiti čisti javni naručitelji. Ostali korisnici mogu izabrati i nekog drugog informacijskog posrednika na tržištu, koji nude uslugu zaprimanja i slanja elektroničkih računa i pratećih isprava.

To može biti desetak njih koji se nalaze i na popisu Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta. Ministarstvo, naime, na svojim internetskim stranicama objavljuje popis svih informacijskih posrednika spojenih na Centralnu platformu, a trenutno je na njemu, uz Finu, još desetak tvrtki.

Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi u hrvatski je pravni poredak prenesena Direktiva 2014/55 Europskoga parlamenta i Vijeća Europske unije.

Među ciljevima te Direktive, pa tako i hrvatskog zakona, su ubrzanje procesa javne nabave, povećanje transparentnosti i smanjenje troškova gospodarskih subjekata, ali i olakšavanje prekogranične nabave čime će se ukloniti jedna od posljednjih prepreka za uspostavljanje cjelovitog europskog tržišta.

Europska unija procjenjuje da će se potpunim uvođenjem eRačuna ostvariti uštede od 423 milijarde eura.

(HINA)

Gospodarstvo

Radimir Čačić predlaže da poskupi gorivo za 1,2 kune! Hrvatska na udaru novog harača?

Published

on

Bivši ministar graditeljstva Radimir Čačić predlaže da poskupimo gorivo za 1,2 kune i tim novcem obnovimo Zagreb. Kaže da bi se tako prikupilo 3,6 milijardi kuna i radilo po uzoru na gradnju autocesta: Veliki dio novca će uplatiti i turisti, a pred izborom smo ili skuplje gorivo ili neki drugi porez.

Dok traju prepucavanja između Grada Zagreba i Ministarstva graditeljstva kako će izgledati novi zakon o obnovi glavnog grada nakon potresa, bivši ministar graditeljstva i varaždinski župan Radimir Čačić kaže da ima puno jednostavniji i učinkovitiji model obnove. I kaže da to zna jer je kao ministar obnove napravio 400 škola, obnovio preko 150.000 privatnih objekata i napravio autocestu prema Splitu.

Ukratko, po Čačićevoj ideji, formirala bi se posebna tvrtka koja bi vodila obnovu, a ona bi se financirala iz cijene goriva. Točnije, iz svake litre koju natočimo na benzinskim stanicama, 1,2 kune bi išlo u tu posebnu tvrtku za obnovu Zagreba.

“Model je već isproban na autocestama i upravo zato je formirana tvrtka Hrvatske autoceste. Samo što su se nakon mog mandata dečki malo zaigrali i cijena kilometra autoceste porasla je dvostruko, a broj zaposlenih trostruko. Ali to ne znači da je model loš, dapače”. kaže Čačić, danas čelnik stranke Reformista za 24 sata.

Čačić kaže da će obnova koštati milijarde kuna. Po sadašnjem prijedlogu zakona, sve je zakomplicirano, birokratizirano i otvara mogućnost za malverzacije, a država na sebe preuzima previše obveza.
“Ne, ne treba država ljudima graditi i obnavljati, ona samo treba osigurati financiranje i kvalitetni nadzor i kontrolu”, sažima Čačić.

Nacionalno/Dnevno.hr

Ucitavanje vijesti

Gospodarstvo

Većina marki cigareta od subote skuplja za dvije kune

Published

on

Većina marki cigareta od subote je skuplja za dvije kune, pokazuju podaci Carinske uprave, kojoj su vodeći proizvođači i uvoznici cigareta prijavili povećanje maloprodajnih cijena za određene marke cigareta. 

Tvrtke TDR, Philip Morris Zagreb, Legenda promet, JT International Zagreb i Veletabak prijavile su, sukladno odredbama Zakona o trošarinama, povećanje maloprodajnih cijena za određene marke cigareta, s datumom važenja od 4. travnja 2020. godine, navodi se na internet stranicama Carinske uprave.

Naime, sukladno zakonskim odredbama, domaći strani proizvođači te uvoznici duhanskih prerađevina moraju Carinskoj upravi prijaviti maloprodajnu cijenu za svaku marku duhanskih prerađevina. Iako u pravilu to trebaju prijaviti 15 dana prije puštanja duhanskih prerađevina u potrošnju, iznimno prijavu povećanja mogu podnijeti u roku od dva radna dana od stupanja na snagu uredbe kojom se povećavaju trošarine na cigarete, a ta povećana cijena vrijedi sljedećeg dana od isteka toga roka.

Kako je nova Uredba o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode stupila na snagu 1. travnja, tako Carinska uprava jučer objavila da su joj spomenuti proizvođači i distributeri prijavili nove maloprodajne cijene za većinu marki, a te se cijene primjenjuju od danas, 4. travnja.

Po podacima iz tabelarnog prikaza trošarine na cigarete, većina je robnih marki cigareta, posebice onih najpoznatijih, od danas skuplja za dvije kune i nove im se cijene najčešće kreću u rasponu od 26 do 32 kune po kutiji.

Poskupljenje cigareta za prosječnih dvije kune po kutiji bilo je najavljeno i prilikom donošenja nove uredbe o trošarinama na duhanske prerađevine i duhanske proizvode.

Tom je uredbom, naime, povećana specifična trošarina, i to za  35 kuna, s 335 kuna na 370 kuna za tisuću komada, dok je proporcionalna ostala na 34 posto od maloprodajne cijene.

Minimalna trošarina na cigarete je povećana sa 755 na 824 kune za tisuću komada cigareta.

Trošarina je povećana i za sitno rezani i ostali duhan za pušenje, sa 600 na 800 kuna za kilogram, a na 800 kuna povećava se i trošarina na cigare i cigarilose (za tisuću komada), kao i na grijani duhanski i novi duhanski proizvod (za jedan kilogram).

Trošarina na e-tekućine ostala je nula kuna.

U Ministarstvu financija su procijenili da će povećanje trošarina na duhanske proizvode proračunu ove godine donijeti dodatnih 400 milijuna kuna. (HINA)

Ucitavanje vijesti

Gospodarstvo

Grad Gospić financijski pomaže poduzetnicima s milijun i pol kuna

Published

on

Gradonačelnik Gospića Karlo Starčević objavio je u petak na konferenciji za novinare da će dio troškova poduzetnika obuhvaćenih zabranom rada nepovratno preuzeti Grad Gospić, i to u ukupnoj vrijednosti od milijun i pol kuna.

To je iznos koji je u proračunu za 2020. bio planiran kao potpora poduzetništvu, a s obzirom na novonastalu situaciju, preusmjerava se za likvidnost, to jest za tekuće troškove.

Prije nekoliko dana Grad je gospodarstvenike koji su pod zabranom rada oslobodio plaćanja zakupnine za poslovne prostore i naknade za korištenje javnih površina i dijelova neizgrađenoga građevinskog zemljišta, te im je odgodio naplatu komunalne naknade i spomeničke rente za drugi kvartal 2020. godine, s mogućnošću produljenja.

Grad Gospić osigurat će i druga sredstva za pomoć onima koji su u ovom trenutku najugroženiji, obećao je u petak gradonačelnik Karlo Starčević.

“Grad će postići određene uštede. Ravnatelji i predsjednici upravnih vijeća već su obaviješteni da se od travnja 2020. neće isplaćivati naknade članovima upravnih vijeća. Za istu će se namjenu usmjeriti i financijska sredstva ušteđena zbog otkazivanja mnogih manifestacija, bilo da im je organizator Grad Gospić, bilo gradski proračunski korisnici”, rekao je Starčević i pozvao poduzetnike da se jave na javni poziv.

Pozvao je poduzetnike da se koriste i Vladinim mjerama, da učine sve kako bi sačuvali radna mjesta, a županijsku i lokalne vlasti u Ličko-senjskoj županiji pozvao je da “kanaliziraju određena sredstva kako bi opstali oni koji sada imaju nula kuna prihoda”.

“Kao gradonačelnik i poduzetnik, apsolutno sam svjestan da ćemo svi zajedno osjećati posljedice ovoga nereda koji nam je izazvao virus, te da ćemo morati pronaći način da, uz mjere Vlade RH, i mi kao jedinice lokalne samouprave podnesemo teret naših poduzetnika kojima su nastupila vrlo teška vremena”, zaključio je Starčević.

Ucitavanje vijesti

Najčitanije