Više novca, ali i veća moć gradonačelnicima i načelnicima, u tom smjeru idu izmjene Zakona o lokalnoj samoupravi. Ministar Kuščević pak tvrdi da izmjene trebaju poslužiti da se skupštine ne pretvore u trgovačka i ucjenjivačka društva.

Do sada su lokalni šefovi, bar jednom godišnje, strepili od gradskog vijeća – u prosincu kad se glasa o proračunu. Padne li budžet, leti i gradonačelnik. No, sada se ta odredba mijenja. Ministar uprave ne da reći da tako spašava gradonačelnike i načelnike s tankom većinom.

“Ma Bože sačuvaj, kad vidite Zakon vidjet ćete da se ne radi ni o kakvom spašavanju bilo koga nego tražimo model kako prisiliti na suradnju predstavnička tijela i čelnike izvršne vlasti u jedinicama lokalne samouprave”, kaže ministar uprave Lovro Kuščević.

Mnogi su gradonačelnici, pa i u najvećim gradovima, nakon prošlih izbora teško došli do većine i to koalirajući s nepouzdanim partnerima. Rješenje po kojem ih se ne bi moglo rušiti s proračunom, skinulo bi im Damoklov mač iznad glave. No ministar obašnjava.

“Naravno da ćemo omogućiti da se uz neizglasavanje proračuna može rušiti gradonačelnik, no to će biti malo drukčiji uvjeti nego su bili dosada.

No u ovim izmjenama ima puno toga čime jačamo općinska, gradska i županijska vijeća, a slabimo gradonačelnika. Isto tako, smanjit ćemo mogućnost da skupština ili vijeće ucjenjuje čelnika tijela. Vjerujem da će to biti dobar miks”, kazao je Kuščević za N1.

Stručni dio povjerenstva, profesor upravnog prava Dušan Lozina, daje za pravo ministru Kuščeviću.

“Nisam stekao dojam da se jačaju ovlasti gradonačelnika. Mislim da se radi o jednom izbalansiranom prijedlogu”, kaže profesor Lozina.

No, minutu kasnije priznaje da se u miksanju zakonskih izmjena ipak izmiksalo još jedno povećanje ovlasti gradonačelnika.

“Dali smo prijedlog da se povečaju ovlasti u raspolaganju novčanim sredstvima od strane gradonačelnika.. Zašto? Zato da se ojača njihova pozicija”, kaže Lozina.

Na pitanje ne misli li da su već dovoljno utjecajni i moćni, odgovara: “Oni jesu već dovoljno utjecajni i moćni, ali modificiramo neka rješenja o minimalnim sredstvima kojima mogu raspolagati.”

Bez odluke vijeća?

“Da, bez odluke vijeća”, kaže Lozina.

Čelnicima lokalne samouprave takav prijedlog, naravno, nije mrzak.

“Gradonačelnici su obveznici zakona o fiskalnoj odgovornosti i isključivo su odgovorni za raspolaganje novcem u skladu s proračunom.

Ovdje želimo izbjeći da se iz nekih dnevnopolitičkih razloga ide na rušenje gradonačelnika, a bez prave osnove”, kaže gradonačelnik Zaprešića Željko Turk.

Gradonačelnicu su dosad mogli samostalno raspolagati s 0,5 posto proračunskih prihoda do maksimalno milijun kuna. Povećanje te granice im, naravno, iznimno odgovara. Na koliko će se povećati taj iznos kojim će moći sami baratati, zasad je – tajna.