Povezite se

Gospodarstvo

Ljubić: Nadam se da gašenje Aluminija ne znači kraj tog najvećeg izvoznika u BiH

Objavljeno

-

HDZ-ov saborski zastupnik i predsjednik Glavnog vijeća Hrvatskog narodnog sabora u BiH Božo Ljubić u četvrtak je izrazio nadu da gašenje Aluminija u Mostaru ne znači kraj toga najvećeg izvoznika BiH.

„Svatko može biti samo razočaran gašenjem Aluminija i trenutno je teško reći bilo što pametno oko toga jer Aluminij je bio jako važan za BiH, najveći izvoznik BiH, na neki način je bio planiran kao centar klastera aluminijske industrije za BiH, posebice za Hercegovinu.

Egzistencijalno ugroženo 900 radnika i više tisuća članova njihovih obitelji

Upozorio je da je 900 radnika i više tisuća članova njihovih obitelji je sada egzistencijalno ugroženo, zdravstveni fond u koji je Aluminij uplaćivao nekih 6 milijuna maraka mjesečno, mirovinski duplo toliko, visoko školstvo, obrazovanje, sve su to posljedice koje će osjetiti građani posebice Hercegovine nakon gašenja Aluminija, kazao je Ljubić koji i dalje želi vjerovati da to nije kraj i da se u stečaju može osposobiti i nastaviti dio proizvodnje.
Na pitanje tko je kriv za propast Aluminija, Ljubić kaže da je tvrtka pokrenuta investicijom hrvatske Vlade, koja ima i 12 posto vlasništva, a u međuvremenu se izmijenilo osam garnitura uprava u Aluminiju koje je imenovala federalna Vlada.

„S druge strane, federalna Vlada je vlasnik 44 posto, prema tome, najveći pojedinačni dioničar, i sigurno je najodgovornija da se prati poslovanje i da se uključi u proces spašavanja kada je to bilo vrijeme”, rekao je.

istaknuo je kako je već rekao da je problem Aluminija refleksija bosansko-hercegovačkog apsurda, nesređenih političkih, administrativno pravnih i ustavnih odnosa u BiH jer je paradoks da je federalna Vlada koja je vlasnik i Elektroprivrede BiH i Elektroprivrede Hrvatske zajednice Herceg-Bosne i vlasnik skoro 50-postotni Aluminija u Mostaru isporučivala struju daleko jeftinije jednoj privatnoj kompaniji u Zenici, 49 eura za megavatsatu, dok je Aluminij u pojedinim fazama nabavljao struju prosječno za 78 eura po megavatsatu, što je paradoksalno“, kazao je Ljubić.

Istaknuo je da se  federalna Vlada nije angažirala na vrijeme kada je bilo moguće napraviti aranžmane i naći strateškog partnera.
Ljubić smatra da hrvatska država tu ima najmanju odgovornost kao 12-postotni vlasnik te da je odgovornost na federalnoj Vladi koja je trebala razgovarati s hrvatskom državom kao gotovo 50-postotni vlasnik. Ne zna jesu li istinite tvrdnje Federacije da su sedam puta pisali Vladi RH, ali da nisu dobili odgovor.

„Pojedine snage u BiH koristeći problem Aluminija dodatno žele napraviti jaz između hrvatskog naroda u BiH i hrvatskog političkog vodstva. U BiH je zastoj i blokada na svim razinama tako da devet mjeseci nemamo Vijeće ministara, nemamo Vlade Federacije, ni većine kantonalnih Vlada, urušava se međunarodni ugled zemlje, a Predsjedništvo ne funkcionira. Problemi Aluminija su nastajali i generirani godinama, rekao bih i desetljećima unazad, a danas se napravila nepogodna konstelacija na svjetskom tržištu, Aluminij je ušao u škare cijena, i tržišno je Aluminij i uz najsposobnije rukovodstvo, a nisu bili na razini, teško mogao funkcionirati rentabilno bez subvencije države i globalnog strateškog partnera“, zaključio je Ljubić.

Grmoja: Za propast Aluminija krive su političke elite

Mostov Nikola Grmoja upozorio je da je 20 posto aktivnosti luke Ploče vezano uz Aluminij. „Hrvatska Vlada ima dionice u Aluminiju, ali nitko ne reagira. Čak 900 obitelji je ugroženo i meni je apsolutno neprihvatljivo da se ne može čuti ni riječ od hrvatske Vlade, čak ni od zastupnika koji su izabrani u toj izbornoj jedinici“, napominje.
„S obzirom na to da u BiH tvrde da su u zadnjih godina najmanje sedam puta pisali hrvatskoj Vladi tražeći da se uključi u pokušaj spašavanja tvrtke, a odgovor iz Zagreba nikada nije došao, mislim da će hrvatska Vlada i premijer doći u Mostar kada bude trebalo tražiti glasove. Ne sumnjam da će oni odgovoriti i pojaviti se kada bude potrebno“, uvjeren je Grmoja.
Po njemu, za propast Aluminija krive su političke elite koje su postavljale uprave koje su očito bile nesposobne.

„Kriva je i Federacija BiH jer neke stvari nisu bile uređene oko distribucije struje Aluminiju. Puno je odgovornih, ali mislim da hrvatski predstavnici ne mogu pobjeći od odgovornosti, prvenstveno Dragan Čović i ostali“, poručio je.

Gospodarstvo

Ćorić: Javni natječaj u JANAF-u čim to bude moguće

Published

on

Ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić izjavio je u utorak kako će se javni natječaj za mjesto predsjednika Uprave JANAF-a provesti čim to bude moguće, a potvrdio je da je nekoliko navrata bio gost u “klubu” Dragana Kovačevića, osumnjičenog u aferi JANAF.

“S obzirom na statutarne odredbe društva JANAF d.d., potrebno je imenovati osobu koja će biti obnašatelj dužnosti do izbora novog predsjednika uprave putem javnog natječaja”, rekao je Ćorić novinarima uoči užeg kabineta Vlade.

Dodao je kako će se javni natječaj provesti “čim to bude moguće”.

Novinari su ministra pitali i je li ikada bio gost u takozvanom “klubu” Dragana Kovačevića, osumnjičenog u aferi JANAF.

“Gospodina Kovačevića znam od 2013. godine, prije svega po ekonomskim pitanjima u toj fazi, a onda nakon toga s obzirom na činjenicu da sam bio resorni ministar u njegovom resoru, družili smo se čitav niz puta, u nekoliko navrata sam bio i gost u njegovom klubu”, kazao je Ćorić.

Dodao je da ga je zadnji put vidio prije par tjedana.

Kako prenose mediji, “klub” u  Slovenskoj ulici u Zagrebu prostor je, u vlasništvu Kovačevićeve tvrtke, u kojem je on priređivao druženja za gospodarstvenike, osobe iz javnog života i dužnosnike najvišeg ranga.

Ucitavanje vijesti

Gospodarstvo

Ćorić: Kreditni rejting plod je Vladine konzistentne makroekonomske politike

Published

on

Ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić ocijenio je kako je potvrda kreditnog rejtinga na BBB minus agencije Standard & Poor’s  plod konzistentne makroekonomske politike koju je Vlada vodila proteklih godina te političke stabilnosti koju su kreirali.

“Činjenica je da smo i tijekom izbornog razdoblja išli s jasnim mjerama, mjerama očuvanja radnih mjesta s jedne strane, a s druge strane mjerama za očuvanje likvidnosti gospodarstva. Pad BDP-a unatoč jako velikom udjelu turizma u našem BDP-u manji je nego se projiciralo i naš izlazak i krize, odnosno dolazak na razinu 2019. godine, prema projekcijama, dogodit će se nešto ranije”, rekao je Ćorić gostujući u Dnevniku RTL-a.

“U narednom razdoblju nas očekuje kontinuirana opservacija trendova u gospodarstvu i sigurni smo da ćemo adekvatno odgovoriti, ako bude potrebe”, rekao je.

Komentirajući izjavu predsjednika Zorana Milanovića da su procjene kreditnih agencija zastarjele, Ćorić je ustvrdio kako ga “njegovi ekonomski savjetnici nisu dobro brifirali”.

“Procjene rejting agencija ne odnose se samo na kamatne stope i na jeftin novac na koji se on referirao nego i na adekvatnost neke zemlje za poslovanje i u konačnici na ukupnost ekonomskih odnosa u nekoj zemlji. Zbog toga procjene rejting agencija su itekako relevantne za sve potencijalne ulagače u Hrvatsku”, kazao je Ćorić.

Komentirajući korupcijske afere koje HDZ-u ne idu u prilog, Ćorić je rekao da je “korupcija boljka većine sustava”. Protiv korupcije se treba kontinuirano boriti te vjeruje da će zakonske izmjene koje je najavio ministar uprave i pravosuđa Ivan Malenica, te akcijski plan i strategija borbe protiv korupcije, napraviti pomak u tom smjeru.

Na pitanje što će napraviti da se spriječe ovakve afere, Ćorić je rekao da je transparentnost pretpostavka boljeg i racionalnijeg trošenja proračunskih novaca. “Teško je u kratkom roku učiniti da sustav bude transparentan, no na tome se treba raditi”, rekao je i istaknuo da državna uprava i veća poduzeća moraju predočiti svoje stavke javnosti.

 

(Hina)

Ucitavanje vijesti

Gospodarstvo

Jadrolinija i autoceste na 70 posto, Croatia Airlines u najvećem padu

Published

on

Jadrolinija i autoceste ostvarile su 70 posto lanjskog prometa, dok zračne luke bilježe najveći pad, a Croatia Airlines je prevezla 67 posto manje putnika, piše u utorak Večernji list.

Hrvatska je imala dobru turističku sezonu s obzirom na pandemiju koronavirusa. Turisti su na našu obalu najviše i ove godine dolazili cestovnim pravcima, što je potvrdilo Hrvatsku prvenstveno kao autodestinaciju.

Zadnjih godina domaće zračne luke rušile su rekorde po broju putnika kao i Croatia Airlines. No kriza zbog COVID-19 najviše se odrazila na zračni promet pa je tako i pad broja putnika na hrvatskim aerodromima i u zrakoplovima hrvatske nacionalne kompanije znatno veći u odnosu na pad prometa na autocestama.

Iako se na početku pandemije koronavirusa činilo da će ovo biti jako teška godina za hrvatskog brodara Jadroliniju, ipak pad broja prevezenih putnika i vozila njezinim brodovima nije tako velik.

U Jadroliniji kažu da su u prvih osam mjeseci ove godine prevezli 5,722.446 putnika te 1,727.230 vozila, što je 60 posto prevezenih putnika te 71 posto prevezenih vozila u istom razdoblju 2019. U srpnju i kolovozu ove godine Jadrolinija je prevezla 3,659.915 putnika i 1,064.417 vozila, što je 67 posto putnika i 79 posto vozila u odnosu na lanjski srpanj i kolovoz.

No rezultati Croatia Airlinesa za ovu godinu nisu, nažalost, ni blizu Jadrolinijinima. Tako je u prvih osam mjeseci ove godine CA prevezao 67 posto manje putnika nego lani.

U špici sezone, u srpnju, prevezeno je 70 posto manje putnika u odnosu na lanjski srpanj, a u kolovozu 67 posto manje putnika u odnosu na kolovoz 2019. Hrvatske su zračne luke, pak, u prvih osam mjeseci imale samo 20 posto prometa u odnosu na isto razdoblje prošle godine, odnosno kroz njih je prošlo samo 1,7 milijuna putnika, donosi Večernji list.

Ucitavanje vijesti

Najčitanije