Svečano otvorenje 30. muzičkog biennala Zagreb

Izvedbom višeslojnoga koncertnog djela “The Garden” Richarda Ayresa, inspiriranoga slikama Hieronymusa Boscha i Danteovom Božanstvenom komedijom, počeo je u subotu navečer jubilarni 30. muzički biennale Zagreb (MBZ) zbog kojega će do 13. travnja hrvatska metropola biti središte suvremenoga skladateljskog pisma.

Otvorenje u Kinu Europi okupilo je vjernu biennalsku publiku svih generacija koji su velikim pljeskom pozdravili izvođače Ayresove sinfoniette – ansambl London Sinfoniette pod ravnanjem Geoffreya Petersona, austrijskoga bas-baritona Joshuu Blooma i autora Richarda Ayresa.

“The Garden” je nastao u koprodukciji ansambla Asko/Schönberg i London Sinfoniette uz potporu The Royal Opere London, a o ekskluzivnosti zagrebačke izvedbe svjedoči i podatak da je zagrebačkoj izvedbi prehodila tek jedna – praizvedba u Amsterdamu u studenome prošle godine.

Riječ je o beskrupuloznoj crnohumornoj priči koju prati video umjetnice Marthe Colburn, a originalno se referira na život suvremenoga čovjeka. Joshua Bloom u ulozi je nesretnoga, nezadovoljnoga čovjeka, koji iz vlastitoga vrta pronalazi put ravno u pakao. No, taj će ga put na kraju ipak odvesti u raj, a sve u maniri svevremenske ljudske potrage za smislom života, obojene Ayresovim karakterističnim postupcima i afinitetom prema ekstremnim situacijama i obratima.

Od početka do danas MBZ nije promijenio svoju programsku filozofiju

Biennale je otvorila ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek podsjetivši da je ovaj međunarodni festival suvremene glazbe 1961. otvorio vrata svijetu. Od tada do danas, istaknula je Obuljen Koržinek, 58 godina kasnije, nije promijenio svoju programsku filozofiju.

“Fenomen novoga zvuka i svi koncepti koz koje je prolazila suvremena glazba pokazali su se kao duboka umjetnička retorta koja zrcali vrijeme i prostor hrvatske, europske i svjetske glazbene scene”, rekla je ministrica.

Ocijenila je kako su ti paralelni umjetnički svjetovi najrazličitijih umjetničkih praksi, čiju genezu vežemo uz generacije skladatelja potpuno različitih umjetničkih svjetonazora, na Biennalu uvijek promovirani u svjetlu aktualnih međunarodnih kretanja.

Smatra kako je upravo ta dimenzija ovoga festivala u njegovim tolikom izdanjima učinila Hrvatsku i Zagreb centrima glazbenoga svijeta.

MBZ proslavlja 30. festivalsko izadnje – važan jubilej za povijest toga festivala, ali svakao i za povijest suvremene nacionalne kulture u prošlom i ovom stoljeću jer je jačao kulturnu povezanost Hrvatske i svijeta, rekla je ministrica i zahvalila svima koji su taj festival oblikovali, stvarali i mijenjali svojim radom i stvaralaštvom.

MBZ od osnutka ima svoje mjesto u kulturnom životu Zagreba i Hrvatske

Glavni tajnik Hrvatskoga društva skladatelja (HDS) Antun Tomislav Šaban izrazio je zadovoljstvo što može nazočne pozdraviti u ime organizatora MBZ-a. Istaknuo je kako od svoga osnutka MBZ ima svoje mjesto, funkciju i ulogu u kulturnom životu Zagreba i Hrvatske.

Samim time što je temeljno poslanje ovoga festivala promocija nove glazbe MBZ je kroz svoj sada već dugi vijek bio prisiljen stalno se mijenjati, evoluirati, tražiti i nuditi nešto novo, rekao je Šaban. Ocijenio je kako je u svom dosadašnjem tijeku MBZ bio uspješan u svim razdobljima bez obzira na društveno-političke i povijesne okolnosti te sve što se tijekom dugih 58 godina događalo u Zagrebu i Hrvatskoj, a vjeruje kako će tako biti i ubuduće. Zahvalio je svima koji su podupirali i podupiru ovaj projekt, kolegama skladateljima koji se godinama odriču tantijema, a posebice utemeljitelju Biennala Milku Kelemenu podsjetivši kako je ovo prvi festival koji se otvara bez Kelemena. Šaban vjeruje da će ideje toga velikog umjetnika živjeti i dalje.

Na kraju je poručio kako se nada da će Kino Europa uvijek biti kino, što je publika pozdravila dugim i glasnim pljeskom.

Programski fokus 30. muzičkog biennala Zagreb je “Glazba, prostor, grad, zvuk”, a u sedam festivalskih dana bit će održano 50 programa u izvedbi više od 400 domaćih i stranih izvođača na 12 lokacija – Kino Europa, Galerija Greta, Booksa, Zagrebačko kazalište lutaka, Jazz&cabaret club Kontesa, GDK Gavella, Medijateka francuskog instituta, MSU, Lauba, ZKM te KD Vatroslav Lisinski.

Muzički biennale Zagreb međunarodni je festival suvremene glazbe, prvi put je održan 1961., a svakoga travnja neparnih godina održava se u organizaciji HDS-a i tada se tijekom festivalskih dana Zagreb na deset dana transformira u kulturni centar kojemu gravitiraju ljubitelji umjetnosti i suvremene glazbe šire regije i Europe. Festivalski program sastoji se od koncerata simfonijskih orkestara i komornih ansambala, projekata eksperimentalnoga glazbenog teatra i suvremenoga plesa, jazza, elektronske i alternativne glazbe.